vrijdag 26 maart 2010

DB update : mijn eerste bezoek aan een congres

Congres DB update “de Digitale Bibliotheek”
25-03-2010 Rotterdam

Lekker op tijd zat ik op de fiets naar het station, onderweg genietend van het lentegezang van de vogeltjes. Eenmaal op het rumoerige en tamelijk vieze station kwam ik Liesbeth tegen, we namen de rechtstreekse trein van Haarlem naar Rotterdam. In Heemstede stapte Jeannine in, al snel honderduitpratend. In Leiden hoorden we een slecht verstaanbaar omroepbericht: er staat een defecte trein tussen Den Haag en Rotterdam. Reizigers richting Rotterdam wordt geadviseerd over Gouda te reizen. Horen we dat goed?? Zucht, wij eruit…trein van Leiden naar Gouda genomen. Op station Gouda vingen we nog net het bericht op: De trein naar Rotterdam van zo- en- zo laat (onze trein) komt te vervallen onze excuses voor het ongemak! Ongemak? Ach, dat is relatief, hier kwamen we Bernadette tegen en zij was zelfs al 2 uur onderweg!

Eind goed al goed, er kwam een trein naar Rotterdam en we konden zelfs zitten in een stiltecoupé: ssst!
In Rotterdam vloog het stadslawaai en de hoge gebouwen mij aan, Jeannine wist: het WTC is een hoog gebouw met een rond ding en veel glas. Gelukkig had ik een plattegrondje bij me. We liepen ons het zweet op het lijf om toch maar zo min mogelijk van de eerste spreekster te missen. De, in mijn ogen voor ons interessantste: Helene Blowers, de bedenkster en promotor van 23 Things. Ruim anderhalf uur later dan de planning kwamen we aan en mochten we gelukkig nog naar binnen in het Oscar Auditorium. Behalve dat we een deel gemist hadden, zijn we ook de koffie misgelopen.

Helene Blowers – Reality Check 2010

Ik vond het verhaal van Helene goed te volgen en haar stem prettig duidelijk.
Een korte impressie:
In the past you were what you owned. Now you are what you share.
Web 1.0 stond in het teken van “Find”
Web 2.0 staat in het teken van “Connect”

De trends:
· Digital book race is on (vooral bij 40+ ers! Grotere letter in te stellen)
· Mobile builds bridges faster (al 60% van de totale wereldbevolking heeft een mobieltje!)
· Augmenting is the new information reality (toegevoegde realiteit: computergemaakte beelden toegevoegd aan rechtstreekse, reële beelden)
· Print is in peril (=in levensgevaar, wereldwijd gaan kranten over de kop)
· There is a new digital divide (mbt: zoeken, valideren, ander taalgebruik, nieuwe formats)
· Learning is a continual process

Conclusie: de ontwikkelingen gaan echt snel, ik ben er dan ook voorstander van alle 23 dingen te doen!

Meteen na haar lezing stond de volgende spreker op het podium.

Hay Kranen – Wikimedia, Wikipedia en de toekomst van vrije kennis

Ik vond het verhaal van Hay leuk om naar te luisteren, hij wilde zoveel vertellen dat zijn woorden af en toe over elkaar buitelden maar dat zie ik als een teken van enthousiasme. Zelf maak ik regelmatig gebruik van Wikipedia en ik was enigszins geschokt te horen dat Wikipedia door veel mensen als “onbetrouwbaar” wordt beschouwd, louter en alleen omdat iedereen er een bijdrage aan kan leveren. Sommige studenten durven het niet eens als bron te noemen. Wikimedia heeft een missie, ik houd daarvan: iedereen vrije toegang tot alle kennis. Yeah!

Weer meteen na deze lezing - nog steeds geen koffie!!! – begon de volgende.

Rosemie Callewaert: Oogsten en zaaien op zoeken.bibliotheek.be

Rosemie begon haar verhaal en de zaal werd gevuld met haar prettige stem en mooi Vlaams accent. Ik vergat mijn dorst en luisterde.
Ook zij ziet nieuwe trends:
· Van Opac naar Discovery Layer
· Navigeren, groeperen en sorteren
· Web 2.0
· Go where the users are
Gezien deze ontwikkelingen wordt er gezocht naar nieuwe manieren om bibliotheekcollecties meer zichtbaar te maken op Internet.

Lunch!!! Ook even wat koffie scoren…

Na de lunch konden we kiezen, ik koos voor Multi touch technology

Chris Vleugels en Stijn Bannier: de mogelijke rol van Multi-touch technologie binnen de digitale bibliotheek

Deze technologie ken ik tot nu toe alleen van de i-phone. De focus ligt bij de digitale content binnen de bibliotheek. Deze lezing zag ik echt als promotie van MUTable, echt productgeoriënteerd, weinig inhoud, matige sprekers.

De volgende spreker stond al weer klaar:

John Blyberg: SOPAC 2.0 en de toekomst van social opacs.

John kwam helemaal uit the States, ik had meteen al moeite met zijn bijzonder saaie stem en vervelende manier van praten. Gedurende zijn verhaal zag ik hier en daar knikkebollende luisteraars!
Toch was de inhoud best interessant: Creating an open source catalog system: SOPAC. Gebruikers kunnen TAG’s toevoegen en sterren toekennen. Het achterliggende CMS, een open source systeem is Drupal (werkt op een Database-achtige manier) hier wil ik meer over weten, ik ga zoeken in Wikipedia!

En weer kwam meteen de volgende spreker aan het woord:

Hans van Dijk: een gemeenschappelijk datamodel

Lezing over de blauwdruk informatiearchitectuur (openbare bibliotheken) Doel: vaste structuur bereiken en eenduidige definities zodat er een gemeenschappelijk datamodel “uitrolt”
Hierdoor wordt analyse en benchmark (ijking) mogelijk. Status: men is info aan het verzamelen.
Hans noemde een voorbeeld waarbij de nieuwe mogelijkheden een onjuist beeld kunnen geven: Een lener koos het boek:” Zadelpijn en ander damesleed” en kreeg te zien: andere leners kozen ook voor “Nijntje speelt buiten” Wat was het geval: een moeder met een kind had op haar pas beide boeken geleend, het geavanceerde systeem interpreteerde dit correct maar omdat het kind een “grijze” lener is, was er een ongewenste uitkomst.
Verder niets nieuws gehoord…

Op naar de welkome middagpauze (thee, fris, candybars)

Op het podium weer 2 sprekers…

Irmgard Bomers en Enno Meijers : eenvoudige toegang tot de digitale bibliotheek
KB en ZB : samen sterk

Deze sprekers hielden een verhaal wat vooral toegespitst leek op Openbare Bibliotheken:

De Koninklijke Bibliotheek en de Zeeuwse Bibliotheek hebben een pilot opgezet tot vergaande samenwerking met gebruikmaking van Federatieve Identity Management.
Surffederatie werkt op deze wijze: single sign on, dit voorkomt het hebben van meer dan 1 account.
Op landelijk niveau moeten de rollen gedefinieerd worden. Er is een beheersorganisatie nodig (GII – consortium)

het idee:
· Laagdrempelig (online) inschrijven
· Vereenvoudiging administratief proces
· Nieuwe ontwikkelwegen liggen open
· Platformonafhankelijk
· Grote stap van maatschappelijke betekenis.

Uiteindelijk doel: één Nationale Bibliotheekpas, heldere diensten en kosten.

De laatste spreker:

Peter Nieuwenhuizen : de digitale bibliotheek van Rijkswaterstaat

Wederom een saai verhaal, ditmaal verteld door de zalvende stem van Peter. Hij zou zo aan de slag kunnen als “stem” bij meditaties (gaap)
Ik vond zijn intro te lang, veel over zijn eigen cv. Het uiteindelijke verhaal was een procesbeschrijving van veel bibliotheekvestigingen binnen Rijkswaterstaat naar nog slechts 3. Het nieuwe concept is 1 digitale bibliotheek.
Halverwege zijn verhaal ben ik weggegaan, het was inmiddels 17:15 uur. Beetje sneu voor deze man, meer mensen haakten af.

De uitreiking van “Award Digitale Bibliotheek 2010” heb ik dus gemist en de borrel ook. Maar ik wilde onderhand graag weer naar huis.

Heleen

2 opmerkingen:

bibman zei

Bedankt voor het uitgebreide verslag, ik vond het zelf ook een geslaagd congres. De borrel is vaak erg interessant. Dan komen de tongen los ;-) Wellicht schrijf ik er een column over voor een van de volgende nummers van Digitale Bibliotheek.

Groetje uit Doddendaal zei

Heel nuttig zo'n verslag. Weet je toch een beetje wat er speelt, als je zelf niet bij het congres bent geweest.
Maar het blijkt ook maar weer hoeveel ontwikkelingen er gaande zijn en hoeveel we moeten doen om bij te blijven.......